Referencie
Prísada do paliva- METANOVA SEL
Pomáha štartovať a šetrí pohonné hmoty
Chladné ročné obdobie prináša pre motoristov rad problémov. Najčastejším defektom, s ktorým sa mnohí stretávajú je, že im ráno nechce naštartovať motor. Pri štartovaní studeného motora by sme mali byť predovšetkým trpezliví. Zapnime zapaľovanie, pomaly zošliapnime plynový pedál až nadoraz a zľahka ho opäť uvoľnime. Pri opakovaných štartoch by sme však mali chvíľu počkať, aby sme dali batérii čas na zotavenie.
Ťažkosti so zimnými štartmi môže však spočívať aj v palive, ktoré môžu odstrániť účinné prísady. Nový vysokokoncentrovaný prostriedok METANOVA do paliva pre zážihové motory METANOVA LEN je novým uhľovodíkovým komplexom, neobsahuje fosfátové prísady a po spálení netvorí popol. Jeho základné zložky majú multifunkčné vlastnosti a pôsobí ako čistič, dispergent. Má aj vynikajúce vlastnosti proti korózii v olovnatom i bezolovnatom benzíne, čo potvrdil rad testov, na ktorých základe získal aj certifikát kvality. Zabraňuje tvorbe usadením na sacích ventiloch, zvyšuje oktanové číslo paliva a zabraňuje jeho zamrznutiu či tvorbe ľadových kryštálikov v sacom trakte. Zlepšuje spaľovanie, odstraňuje karbónové usadeniny, uvoľňuje prilepené ventily, bráni kondenzovaniu vody, neutralizuje kyseliny, zlepšuje studené štarty, znižuje emisiu škodlivín vo výfukových plynoch, pričom zároveň zvyšuje hospodárnosť prevádzky o 3 až 10 percent. Podobné vlastnosti má aj prísada do paliva pre vznetové motory METANOVA SEL, ktorá je novým vylepšeným uhlíkovodíkovým komplexom. Dokonale sa spája s naftou, zabraňuje tvorbe peny a usadením.
Miešaním nafty rôzneho pôvodu a kvality dochádza k narušeniu jej stability. Následkom bakteriálneho rozkladu usadením v nafte dochádza ku vzniku kalov a k zníženiu jej spaľovacej hodnoty, čo môže spôsobiť zanesenie trysiek, potrubia, filtrov, čo so sebou prináša zvýšené náklady na údržbu, problémy s koróziou v nádrži a škody na celom palivovom systéme. METANOVA SEL udržiava stabilné skupenstvo a predpísanú kvalitu nafty a chemicky sa viaže na molekuly kovu a vytvára s nimi ochranný štít, ktorý sa nedá opláchnuť.
„Vyleští“ dosadacie plochy dielov, čím sa výrazne predĺži ich životnosť a zlepšuje aj rozptylovú charakteristiku. Dochádza k priebežnému premasteniu hláv valcov a k odstráneniu nánosu usadenín. Kvapky vody v palive, pokiaľ sú vo forme suspenzií, spôsobujú napadanie dielov systému, ktorých oprava je drahá. S METANOVA SEL však, ako dokázali testy, deemulgujú a tým sa ich nepriaznivé účinky odstránia. Je na zváženie čerpať na čerpacích staniciach drahšiu aditivovanú naftu alebo načerpať neaditivovanú a zakúpiť si prísadu ktorá v prepočte vyjde lacnejšie a obsahuje viacej aditív. Zároveň tým, že pôsobí na rozpúšťanie kalových usadenín obmedzuje nedokonalé spaľovanie o odstraňuje problém s dymením vznetových motorov a zvyšuje ich výkon neposlednom rade aj hospodárnosť prevádzky.
Slovenský plynárensky priemysel
Začiatkom druhej polovice roka 1995 boli v našej organizácii formou testu predvedené niektoré produkty METANOVA, konkrétne typ M a mazací tuk. Na základe ukážky boli z rozhodnutia hlavného mechanika KS vytypované zariadenia, kde sme mienili produkty odskúšať priamo v pracovných podmienkach stanice.
Internetová stránka: www.spp.sk
SLOVENSKÁ TECHNICKÁ UNIVERZITA
Výsledky skúšok
Na základe žiadosti N.C.N. s.r.o. sme vykonali nasledovné protioderové skúšky na 4-guľkovom prístroji v rozsahu.
CEMENTÁREŇ TURŇA, a.s.
METANOVA TUK HI-TECH 1.5
Použitie plastického maziva
Túto vazelínu sme používali pri generálke surovinového mlyna, ktorý váži bez mlecej náplne 97 t. U tohto mlyna nosné čapy sú uložené klzných ložiskách (šálkach) O 1.420 mm, ktoré sú podopreté guľovými lôžkami. Životnosť ozubených vencov surovinového mlyna sa neustále skracovala – kým prvý ozubený veniec vydržal 8,5 rokov, druhý už len 5,5 rokov. Výrobu, ako aj montáž hore uvedeného ozubeného venca a pastorkových jednotiek realizovala firma PS Přerov-Montáže. Po konzultácii s hlavným kontrolórom zo strany dodávateľskej firmy sme sa rozhodli používať pri nábehu celého zariadenia MT.
Volili sme nasledujúci postup:
– natretie guľových lôžok MT
– natretie obidvoch klzných ložísk (šálok)
– Po prebrúsení nosných čapov mlyna, tie boli ošetrené METANOVA SPRAY
– Natretie klzných ložísk pastorkových jednotiek O 320 mm (4 ks)
Za normálnych prevádzkových podmienok pod čapy mlyna je tlačený vysokotlakovými čerpadlami (30 MPa) hydraulický olej kvôli nadvihnutiu mlyna, aby nedošlo k zadretiu ložísk pri pretočení mlyna.
Nakoľko v terajšom stave všetky elektrické agregáty boli odpojené, otočili sme mlyn o ¼ obvodu (kvôli ľahšej montáže – obloženiu plášťa panciermi) bez hydraulického oleja len pomocou navijaka.
Už vtedy sme pozorovali veľmi ľahkú pohyblivosť mlyna v dôsledku vynikajúcich vlastností MT. Po pretočení o ¼ obvodu mlyna, aby sme sa presvedčili o stave klzného ložiska, tak sme ho vybrali, ale nakoľko žiadnu zmenu sme na ňom nespozorovali, tak sme ho dali späť a pokračovali sme v ďalšej práci.
Po montáži poháňacej jednotky a čerpadiel ale pred nábehom na prevádzku a kompletovaní mlyna sme natreli MT.
– zuby ozubeného venca modulu 30 (výška zubu 75 mm)
– zuby pastorkových jednotiek
Potom bol spustený plyn na pomocný náhon 0,13 ot/min (t.j. 56% prevádzkových otáčok) na dobu 1 hodiny. Po kontrole na dotykových plochách sme pozorovali striebristý lesklý povrch.
Potom sme ošetrili ozubený veniec a pastorkove jednotky vazelínou Ceplatyn. Nasledoval nábeh na prevádzkové otáčky v priebehu jednej hodiny. Nasledovala kontrola zubov – stav bol nezmenený. Po tejto kontrole bolo spustené centrálne mazanie so zmesou Ceptalyn – MT v pomere 12:1 v priebehu 24 h v prázdnom stave.
Po skúšobnej prevádzke bol mlyn naplnenou mlecou náplňou (60 % celkového množstva mlecích gúľ), čo činilo cca 300 t. Tento stav bol skúšaný za normálnych prevádzkových podmienok 1 týždeň. Nasledovala naplnenie na celkovú náplň na 500 t.
Nakoľko sme nespozorovali žiaden negatívny jav, tak mlyn sme spustili na normálnu prevádzku
HOSPODÁRSKE NOVINY, 20. februára 2012
AUTOPORADŇA
Málokto vie, že benzín alebo nafta, ktoré sú k dispozícii v predajnej sieti všakovakých značiek čerpacích staníc, nie sú totožné s pôvodnými palivami od výrobcov. Viete sa v tom zorientovať?
Distribučná sieť obohacuje pohonné látky o prísady, ktoré menia ich kvalitu a charakter. Aj preto na pumpách nachádzame výdajné stojany označené rôznymi prívlastkami, napríklad Super, Eko, Dynamic či Power.
Prísady do palív pomáhajú štartovať motor – aj pri nízkych teplotách, šetria pohonné látky a predlžujú životnosť. Pre bežného motoristu je takmer nemožné zorientovať sa v nich. Aj preto niektorí tankujú konvenčné palivá a radšej sami siahnu po špeciálnych prísadách, ktoré pridajú do nádrže. Pri štartovaní studeného agregátu je potom dôležité byť trpezlivý, pri opakovaní treba chvíľu počkať, kým sa batéria zotaví. Prísady sú vysoko koncentrované a palivá cielene pozmeňujú. Aj v tomto prípade sa oplatí staviť na kvalitu, spraviť si na internete prieskum spokojnosti a vybrať si až potom.
My sme vyskúšali napríklad prísady METANOVA. Do nádrže benzínového auta sme liali prímes typu METANOVA LEN s novým uhľovodíkovým komplexom. Pôsobí ako čistič a má aj vlastnosti proti korózii. Zabraňuje tvorbe usadením na sacích ventiloch, zvyšuje oktánové číslo paliva a zabraňuje jeho zamrznutiu či tvorbe ľadových kryštálikov v sacom trakte. Čo je v zime dôležité, bráni kondenzácii vody. Počas testu sme zaznamenali aj mierne zníženie potreby o päť percent.
Takéto vlastnosti má i prísada do paliva pre vznetové motory METANOVA SEL. Spája sa s naftou, čím zabraňuje tvorbe peny a usadením.
METANOVA SPRAY
Pred použitím METANOVA | Po použití METANOVA | |
---|---|---|
Opracovanie mangánovej oceľe s obsahom Mn 12%Sústruženie Ø 55 mm na dlžke 75 mm pri 1. naostrení nástroja | – odobratie 1. vrstvy o hrúbke 2 mm | – odobratie 3.vrstiev o hrúbke 2 mm |
Opracovanie materiálu 19 663Sústruženie zápustky o rozmere 500x500x400 Opracovaná plocha 500×500, odoberaná hrúbka 3 mm |
– odobratá 1. vrstva | – odobraté 2-3 vrstvy |
Opracovanie materiálu 14 220Frézovanie plochy 25×960 hrúbka vrstvy 3 mm, pri 1. naostrení nástroja | – odobraté 2 vrstvy | – odobraté 4 vrstvy |
Opracovanie mangánovej ocele s obsahom Mn 12%Frézovanie drážky 12x5x50 | – 4 drážky | – 4 drážky |
Nástroje používané pri skúškach:
-sústružnícke nože s doštičkami zo spekaných karbidov o akosti P20, P30, K10
– frézy z rýchlo rezných ocelí klasické
Frézy na drážky s povlakovanými dostičkami TiN
Použitím prípravku METANOVA SPRAY sa zvyšuje životnosť nástrojov cca. 2-3 násobne. Zlepšuje sa opracovaný povrch a čiastočne sa odstraňujú rázy pri opracovaní prerušovaných plôch, čím sa zároveň šetrí obrábací stroj.
Praktické výsledky aplikácie prípravku METANOVA SPRAY pri obrábaní
Operácia | Materiál | pred apl. | po apl. | % | údaje o firme |
---|---|---|---|---|---|
Vŕtanie Ø 3mm ot.2000/s | 19 191 | 22 20 18 | 44 42 44 | 200 210 244 | TAD Trnava |
sústruženie – zápich, š 4 mm |
14220 | 5 záberov | 11 záberov | 220 | dtto |
Vŕtanie -1x Ø 7,8, hl.6 -3 x Ø2,4, hl.6 |
11373 | 160 súčiastok | 630 súčiastok | 393 | TAU Brno |
Vŕtanie – 2x Ø2,9,hl.2,5 | ocel na odl. | 5 súčiastok | 115 súčiastok | 2300 | dtto |
Frézovanie kot.fr.-drážka 14×5,5 1-5,5 na jeden záber |
11373 | 80 súčiastok | 360 súčiastok | 450 | dtto |
Frézovanie rybin.drážky 1-500 | 11373 | 60 súčiastok | 230 súčiastok | 383 | dtto |
Frézovanie rybin.drážky 1-90 | 11373 | 40 súčiastok | 300 súčiastok | 750 | dtto |
Sústruženie – Ø 55,1-75 – záber 2 mm |
Mangan oceľ 12% Mn | 1 vrstva | 3 vrstvy | 300 | Prakon s.r.o. |
Frézovanie drážky 12x5x50 (dostičky s povl.TiN) |
Mangan oceľ 12% Mn | 4 drážky | 4 drážky | 0 | dtto |
Sústruž. zápustky, záber 3 mm |
19663 | 1 vrstva | 2-3 vrstvy | 250 | dtto |
Frézovanie pl. 25×960 Záber 3 mm |
14220 | 2 vrstvy | 4 vrstvy | 200 | dtto |
Sústruženie SK – S4 | 15351,90 | 60 min | 200 min | 333 | Vítkovice a.s. |
Frézovanie RO plátky | 42 Cr Mo 4V | 20 min | 60 min | 300 | dtto |
Vŕtanie – Ø70, hl.100 | 11700 | max 3 otv. | 10 otvorov | 333 | dtto |